آرام‌های خشن!

آشوب خیابان پاسداران با خویشتن‌داری نیروی انتظامی و البته تقدیم سه شهید و همینطور دو شهید از نیروهای بسیج، نشان داد به پوشش‌های ظاهری فرقه‌ها نباید اعتماد کرد. در عین حال، یک حکم یکسان هم نباید برای تمام پیروان این فرقه‌ها و خود فرقه‌های مختلف صادر شود.
فرقه‌های صوفیه که خود را دراویش یا فقرا می‌نامند، در ایران سوابق طولانی دارند. از این فرقه‌ها، با اینکه اعتقادات غیرقابل قبولی دارند، کارنامه یکسانی نمی‌توان ارائه کرد. بعضی از آنها گرفتار وابستگی به بیگانگان بوده و هستند و بعضی دیگر فقط در دایره افکار و عقائد ویژه خود گرفتارند. تعدادی از اقطاب این فرقه‌ها به اقدامات خلاف اخلاق و خلاف انضباط مالی آلوده شدند و بعضی دیگر فقط دچار مریدبازی هستندو مشکل دیگری ندارند.
بدین ترتیب، در تعامل با این فرقه‌ها نباید همه را با یک چوب راند و جدا دانستن حساب آنها از همدیگر از ضروریات است. بر همین اساس است که فرقه‌های صوفیه در تاریخ ایران، چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، توانسته‌اند زندگی عادی خود را داشته باشند و نظام جمهوری اسلامی نیز با آن دسته از فرقه‌های صوفیه یا اقطاب آنها که در کارنامه خود، وابستگی و آلودگی نداشتند مدارا کرد و حقوق شهروندی آنها و پیروانشان را رعایت نمود. این سیاست، در آینده نیز ادامه خواهد داشت و مسئولان نظام جمهوری اسلامی سیاستی غیر از همزیستی با آن دسته از صوفیه که گرفتار وابستگی و آلودگی نباشند و در چارچوب قانون عمل کنند نخواهد داشت.
نکته قابل تامل این است که صوفیه همواره خود را عناصری آرام جلوه داده‌اند و تلاش کرده‌اند چهره‌ای خشن نداشته باشند. درست است که صحنه‌های خشن و خلاف انسانیتی از آنها یا بخشی از آنها در محافل خودشان دیده شده که با عبور دادن سیخ و سلاح‌های سرد از بدن خودشان وضعیت ناهنجاری را به نمایش می‌گذارند ولی این صحنه‌ها در خارج از آن محافل از آنها دیده نشده است.


آنچه در روزهای گذشته در منطقه پاسداران تهران رخ داد به ویژه توسل عده‌ای از پیروان فرقه گنابادی به سلاح سرد و اتوبوس و خودروی سواری برای کشتن افراد نیروی انتظامی و بسیج، این تصور را در اذهان و افکار عمومی تغییر داد و معلوم شد این ظاهر آرام، یک باطن خشن، پرخاشگر و جنایتکار هم دارد که جامعه را به آشوب می‌کشاند. بروز این خشونت در برابر قانون و نیروهای حافظ نظم و امنیت، زشتی و پلشتی این اقدام را دو چندان می‌کند به ویژه آنکه منجر به قتل، تخریب اموال عمومی و اموال مردم هم بشود که متاسفانه در ماجرای منطقه پاسداران تهران چنین شد.
با اینحال، افکار عمومی باید همچنان حساب افراد خشن و شرور را از بقیه صوفیه جدا بداند کما اینکه مسئولان اعمال قانون نیز باید همینگونه برخورد کنند و حساب‌ها را از همدیگر جدا بدانند. این جداسازی حساب‌ها البته نباید به عدم قاطعیت در برابر اشرار و جانیان منجر شود. با عاملان، مباشران و آمران آشوب منطقه پاسداران تهران باید با قاطعیت و دقیقاً طبق آنچه قانون می‌گوید رفتار شود تا از این پس کسی نتواند با ظاهر آرام، باطن خشن و جنایتکار خود را بر جامعه تحمیل نماید.
سایر اخبار این روزنامه
مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج آخرین گزارشات از تلاش‌های امدادگران برای انتقال پیکرهای پیدا شده به پایین کوه تحلیل سیاسی هفته دو یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و اسپانیا امضا شد وزیر بهداشت: هیچ افزایش قیمت دارو نداشته ایم رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: برخوردهای خشونت آمیز و اهانت به پلیس را به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم میدل ایست آی: 1000 سرباز پاکستانی برای حفاظت از خاندان سلطنتی به عربستان اعزام شدند هشدار مجدد یک روانپزشک به مقامات آمریکایی: ترامپ فرد خطرناکی است آرام‌های خشن! بنیاد ملی نخبگان: آمار بالای مهاجرت نخبگان ایرانی شایعاتی مغرضانه و بی‌اساس است رئیس جمهور 2 قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد معاون وزیربهداشت: 90 درصد مردان ایرانی الگوی تغذیه مناسب ندارند با اشاره به تنش در روابط ریاض و برلین الجبیر: آلمان نباید با عربستان مثل توپ فوتبال برخورد کند مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج